Amurg cu elefanti
Anul trecut cam pe vremea asta am inceput sa citesc si sa privesc mai atent spre fenomenul alegerilor in SUA. Doream sa vad “ce-i mana pe ei in lupta, ce vroia acel Apus”…si ce-am vazut?
Doua pozitii, doua curente, doua ideologii, multe tendinte, aranjamente, oameni care se experimenteaza, visuri care se ambalau frumos pentru a fi transformate intr-un fel de “alba-neagra”…tot tacamul politic… Privind spre oameni am fost atent la ceea ce spun ei in domeniile esentiale…viata, familie, educatie, sanatate; mai putin taxe, economie, armata pentru ca stiam ca aici lucrurile sunt asa de miscatoare si dictate de alte interese… Am ales sa acord mai mult credit republicanilor. Nu doar pentru ca sunt republican, nu datorita ideii de a fi conservator, intrucit mi-e greu sa ma definesc conservator. Sunt extrem de conservator in unele puncte dar in altele accept ca tranformarea, imbunatatirea, progresul, schimbarea pot aduce benficii…dar ma rog nu asa e definitia termenului…Am fost mai atent la republicani…si intre toti i-am acordat credit mai mult lui Mike Huckabee, de care unii din prietenii din SUA cind i-am intrebat despre el nici nu auzisera la vremea aceea… dehh americani… Sunt luni bune de cand am facut prima analiza referitoare la candidati (posibili, pe vremea aceea) si iata ca nu mi-am schimbat prea mult opinia. Stau si ma gandesc doar la ce privesti cind vrei sa alegi? La infatisare, la studii, la cati bani are si cati mai vrea? La cine e in spatele lui? La ce echipa are? In ultimele zile lucrurile s-au simplificat in partea republicanilor prin alegerea lui McCain ca reprezentant al lor in castigarea Casei Albe. Acum 2 luni lucurile erau diferite…La capitolul prezentabil si aratos, Romney conducea detasat…are alura de american sportiv care conduce un Ferrari decapotabil pe Rivierea Franceza…si intr-o America hedonista Romney ar avea fata de presedinte, poate si spate…dar coloana? Intre ceilati, Giulliani mi s-a parut afacerist din Bucur Obor – si asa s-a si comportat – McCain l-am asemanat mereu cu Steve Martin (sa ma ierte maestrul) si prea rigid pentru o tara flexibila, prea confuz in atitudini si declaratii, Ron Paul destul de bun pentru a bifa ca a fost si el si banii lui printre cei care s-au nominalizat. De ce Huckabee? Pentru ca a fost pastor? Nu, nu asta m-a atras la el pregatirea teologica sau pastoratul său (desi sunt importante). Mi s-a parut cel mai decent in declaratii, nu a vrut sa vinda visuri pe post de certitudini. Si pentru mine asta conteaza…cine nu incearca sa ma pacalaeasca… Cind a venit momentul Iowa am fost surpins sa-l vad pe Huckabee primul. Si am zis…oare? Dar a venit seara si CNN m-a linistit…nici gand! Obama era laudat si pe timpul de emisie al republicanilor, iar atunci cind spuneau ceva de candidatii republicani vorbeau despre cum au pierdut altii si nu cum a castigat Huckabee. Daca nu-i acorda atentie nici cind e primul, cind o vor face? Doar de conjuctura si probabil la urma inainte de reclama, iar dupa reclama vor uita de subiect… sunt asa de obisnuit cu stilul asta, l-am vazut de atitea ori incat il miros de la o posta. Apoi a castigat McCain…si laudele au inceput sa curga…cam cit se vorbea de Obama si intepaturile intre el si madam Clinton, cam atit se vorbea despre reinverea din morti a lui McCain – mai aveau sa-l compare cu Lazar – si uite asa presa l-a resuscitat… Prezentul destul de precipitat aduce in fata natiunii o candidatura republicana cu un McCain care, nu stiu de ce, mi se pare un democrat vopsit (albit)… republicanii sunt intradevar in criza (si Bush nu e strain de asta!!!)… Super Tuesday pentru mine a insemnat un imens castig pentru Huckabee care fara a avea presa de partea lui a reusit sa se impuna intr-o lupta incorecta in care nu cel mai moral castiga. De ce e important factorul moral pentru mine? Pentru ca daca am un om moral in frunte, care e sincer, nu ma minte, respecta viata data de Dumnezeu, recunoaste deviantele sexuale ca si pacate, promoveaza familia, ei bine, un astfel de om trebuie doar sa aiba consilieri si colaboratori buni in celelalte domenii (aparare, economie, relatii externe, etc) Huckabee n-o fi asa de aratos dar are coloana vertebrala. Mike Huckabee pare sa fie ultimul exponent al evanghelicilor (protestantilor) in arena politica. Si poate nu e rau. Nu ar fi rau sa ne mai potolim putin si sa nu mai credem ca putem schimba totul daca suntem in frunte si daca detinem pozitii. Cind a schimbat Imperiul Roman, crestinii nu aveau pozitii. Aveau verticalitate, curaj si nu acceptau compromisul. Astazi inchidem ochii la compromis, mai cautam ceva parghii pentru a ne indrepta, iar curajul ni-l raportam la ce vor face altii pentru noi. Nu e rau ca pastorii evanghelici din SUA sa nu-si mai doreasca pozitii politice. Si cred ca nu doar din SUA. Poate ar fi mult mai intersant ca pastorii, preotii, sa stie ce si cum sa-i invete pe oameni sa deosebesca binele de rau, negrul de alb. Sa-si educe enoriasii sa stie cum sa nu fie accepte manipularea si cum sa instrumenteze adevarul ca etalon pentru alegeri mici sau mari. Dar din pacate varianta ultimilor ani nu a fost “nu va spun cum sa ganditi, ci alegeti-ma pe mine, urmati-ma pe mine si voi schimba lumea (sistemul) pentru voi”. Si iata ca nu functioneaza… Un crestin sus in pozitii politice este expus unui compromis prea mare. Si in Romania si in SUA, oriunde. Pina la urma crestinismul ajunge sa se bata cap in cap cu unele decizii pe care le iei sau semnezi…iar actualul Bush este exponentul perfect al unor declaratii crestine si al unor fapte necrestine. Ne gandim la Iosif si Daniel ca exponenti biblici ai autoritatii statale dar uitam ca ei au fost mai degraba guvernatori, un fel de prim-ministri, oameni de actiune, consilieri si nu primi oameni in stat, care sa se aseze in fotolii moi si sa semneze, privind spre iarba tunsa din gradina. Pina la urma e greu sa alegi, greu sa decizi. Asa cum am facut deseori in Romania, daca as fi american nu m-as duce la alegeri. Pentru ca nu gasesc intre cei 2 finalisti pe nimeni sa ma reprezinte. Si atunci… Interesant ca James Dobson, un activ formator de opinii in domeniul politicului are acum aceiasi parere a absenteismului. Ma uit la republicani si vad un apus cu elefanti sau amurg de elefanti… Pina la urma cine castiga alegerile? America seculara…
Filed Under: Crestinul si Cetatea
Tags: Alegeri USA, democrati, Huckabee, McCain, republicani

Comments (5)
cristina
March 16th, 2008 at 4:55 am
Total de acord cu tine. In noiembrie votam numai pentru Congress.
Info Crestin - 17 martie 2008 « Info Crestin
March 17th, 2008 at 11:17 am
[...] Emi Pavel: Mike Huckabee pare sa fie ultimul exponent al evanghelicilor (protestantilor) in arena politica. Si poate nu e rau. Nu ar fi rau sa ne mai potolim putin Si sa nu mai credem ca putem schimba totul daca suntem in frunte si daca detinem pozitii. Cand a schimbat Imperiul Roman, crestinii nu aveau pozitĆŁii. Aveau verticalitate, curaj si nu acceptau compromisul. [...]
mihai
March 21st, 2008 at 10:19 pm
Emi, Cristina,
Nu ar fi mai corect totusi ca dintre doua rele sa fie ales raul cel mai mic? Mi se pare periculos sa renunti la dreptul de a alege, din cauza ca nimeni nu ne reprezinta 100%. În RO, desi nu l-am simpatizat niciodata pe Iliescu, la alegerile din 2000 m-am vazut fortat sa-l votez, asta ca sa fiu sigur ca nu va iesi Vadim… Daca nu m-as fi dus la alegeri si ar fi iesit Vadim presedinte, nu cred ca mi-as fi iertat pasivitatea mea. Ce parere aveti?
artzar
March 23rd, 2008 at 10:19 pm
Mihai,
e destul de trist sa ma consolez cu gandul ca trebuie sa imbratisez raul mai mic. Cat priveste momentul 2000 in politica romaneasca sunt multe de spus. Din pacate putine se pot confirma. Ca niste pioni cuminti ce suntem am fost asezati sa arbitram prin votul nostru o situatie aranjata in culise. Normal ca romanii nu-l vroiau pe nationalistul Vadim si vor trebui sa se inghesiuie sa-i pupe din nou mana tov. Iliescu.
Crede-ma Mihai, prefer sa nu-mi exercit dreptul la vot decat sa aleg ceva amoral. Pentru ca pana la urma eu votez si iese ce vor “ei”…c-asa-i in tenis!
In privinta Americii lucurile sunt destul de bine cusute. Cel care putea castiga detasat anul acesta Casa Alba era Al Gore (departe sa simtatizez cu personajul). Dar el s-a multumit sa fie castigator doar de Nobel si Oscar, sa fie interfata luptei proozon intr-un pamant infestat de jocuri politice. A acceptat schimbul pentru a nu-i eclipsa pe Obama si Hilarry. O finala Hilarry – McCain ii va da acestui din urma ocazia sa fie gentlemen pana la sfarsit si “sa joace” marea finala dandu-se la o parte. Ca nu degeaba a declarat acum 2-3 ani ca Hilarry poate fi presedintele SUA!!!
Si apropo de intrebarea ” daca Obama ar fi fost alb?” – vehiculata inca de acum 4 sapatamani prin media din SUA, ce zici de versiunea modificata: “Daca Hilarry ar fi fost barbat?”. Ca America nu-i rasista si nici misogina…
Mihai Ciuca
March 24th, 2008 at 8:05 pm
Emi,
Ce sa fac si eu acum? Am tendinta sa zic precum judecatorul evreu care, atunci cand a ascultat pe acuzat i-a zis ca are dreptate, apoi cand l-a ascultat pe acuzator i-a zis si acestuia ca are dreptate si cand cineva din sala i-a facut observatia ca nu se poate ca amandoi sa aiba dreptate i-a replicat “si tu ai dreptate!”
Leave a reply