DANUT MANASTIREANU: “Orice as face, accentul va cadea întotdeauna pe investitia în viata câtorva”

Dănuț Mănăstireanu este un binecunoscut lider creștin român prin intermediul căruia Dumnezeu a impactat în mod esențial mult vieți, depunând o activitate remarcabilă în slujba Lui, atât înainte cât și după Revoluție. Receptat ca un personaj nonconformist și incomod, fie de autoritățile comuniste, fie de cele eclesiastice, Dănuț a găsit de cuviință să-și investească viața cu pasiune în semenii săi, prin ucenicie și mentorare. A jucat un rol important în înființarea Editurii Logos din Cluj, cât și a Colegiului Richard Wurmbrand din Iași, este membru fondator al S.A.R.E. (Societatea Academică a Românilor Evanghelici) și în prezent deține o funcție importantă în organizația World Vision. Blogul personal al lui Danut poate fi vizitat aici. Ca urmare a solicitării noastre a avut amabilitatea să ne acorde acest interviu:

Mersul Vremurilor: Dănuț, ești o persoană cunoscută mediului evanghelic românesc. Știm ce spun alții despre tine, inclusiv pe blogurile de scandal… (!) însă vrem să știm ce spui tu despre tine însuți. Deci, dacă ar fi să te prezinți în mod succint, în doua trei fraze, ce anume crezi că e nevoie să spui despre persoana ta?

Dănuț Mănăstireanu: Nu este ușor să spui ceva semnificativ despre tine însuți în câteva fraze și mai ales, este o mare doză de deșertăciune în felul în care vorbim oricare dintre noi despre noi înșine. Din acest punct de vedere, chiar și caracterizările dușmanilor, oricât de deformate ar fi ele, sunt probabil mai relevante decât propriile noastre vorbe. Voi încerca totuși. Fie ce-o fi.

Sunt un creștin evanghelic român. Sub raport confesional mă definesc drept anglican, deoarece am evoluat în cursul studiilor teologice către o înțelegere mai liturgică și mai sacramentală a creștinismului, decât cea din tradiția baptistă în care am trăit cea mai mare parte a vieții mele. Totuși, pentru că în Iași nu există o biserică ce ține de Reforma magisterială, mă închin acum într-o biserică penticostală „mai altfel”, numită Străjerul, în care mă simt foarte bine, deși, sincer să fiu, nu am stofă de penticostal. Sub raport teologic subscriu fără rezerve la crezul creștinismului istoric, așa cum este el exprimat în crezul niceo-constantinipolitan, pe care îl rostim în fiecare duminică în biserica în care mă închin.

MV: Înțeleg că una dintre pasiunile tale a fost să-ți investești viața în alți oameni, fiind adept al uceniciei și al mentorării. Ce anume crezi că a contat decisiv în formarea ta spirituală? Se poate spune despre tine că ai fost ucenicizat și mentorat de cineva?

DM: Dumnezeu, în providența lui a făcut să fiu mereu înconjurat de oameni care au investit în viața mea: Marcu Nichifor, Nicolae Tonoiu, Ferenc Visky, Ulf Oldenburg, Vasilică Moisescu, Simion Cure, Iosif Țon sunt câțiva dintre oamenii care mi-au influențat viața intr-o mai mică sau mai mare măsură. Niciunul dintre aceștia nu mi-a fost însă mentor, în sensul tehnic al acestui cuvânt.

Am învățat ucenicia abia dupa 1977, când m-am întâlnit pentru prima data cu Navigatorii. De la ei am capătat pasiunea pentru a investi în viața câtorva oameni și tot ei mi-au transmis iubirea pentru studierea Scripturii. Din acestea, chiar dacă Navigatorii n-au intenționat neapărat asta, s-a născut mai apoi interesul pentru teologie. Ce am învățat însă de la acești oameni, mai presus de orice, este importanța investiției spirituale în formarea celor care au chemarea de a sluji pe Dumnezeu în mijlocul unei societăți seculare. Din pricina obsesiei noastre nebiblice cu presupusa superioritate a slujirii eclesiale, aceia dintre creștini care au o chemare seculară continuă să fie și astăzi cea mai neglijată categorie de oameni din biserică. Pe aceștia doresc eu să-i slujesc, mai mult decât pe oricine altcineva.

MV: Aș vrea să rămânem puțin în perimetrul lucrării de ucenicie, fiindcă ucenicia este un subiect cu o prezență tare anemică în mediul evanghelic autohton. Au nevoie bisericile evanghelice din România de ucenicie? De ce crezi că este ea importantă?

DM: Creștinismul nu se învață: el „se ia”, ca gripa și abia apoi se învață toată viața, de la „maeștri”. Din păcate, adeseori teologia pe care o predicăm în bisericile noastre se concentrează pe convertire (tot ce trebuie să faci ca să fii mântuit este să-L „primești pe Cristos în inima ta”, orice va fi însemnând această expresie pietistă, care, în mod surprinzător poate, pentru unii, nu se găsește nicăieri în Scriptură). Când adaugăm la aceasta ideea, mecanicistă și lipsită de suport biblic, după părerea mea, conform căreia „odată mântuit, ești pentru totdeauna mântuit” orice ai face dupa aceea, ucenicia devine o chestiune opțională și neimportantă, de vreme ce esențialul și urgența este „să mântuim” (ce expresie oribilă!) pe cât mai mulți până nu vine sfârșitul.

MV: Părerile cu privire la ucenicie sunt extrem de variate. Te rog să ne împărtășești din experiența ta care este relația corectă între ucenic și ucenicizator și cât crezi tu ca este sănătos să dureze acest proces?

DM: Ucenicia este un proces extrem de complex, deși unii, mai ales în vest, au încercat să reducă această artă la o simplă mecanică, în așa fel încât, ca într-un flux tehnologic, la un capăt „bagi” necreștini, iar la celălalt capăt scoți lideri de diverse niveluri (cine știe, pricepe la ce fac aluzie aici; cine nu, mai bine să nu aibă parte niciodată de asemenea forme dezumanizante de „tehnologie spirituală” made in the USA.

În ce privește relația dintre ucenic și maestru, nu împărtășesc modelul specific ortodox al „tăierii voii” și al ascultării absolute a ucenicului de maestrul său. Mi se pare straniu cum anume s-a putut naște această idee, extrem de periculoasă, după părerea mea, într-un context teologic care exalta libertatea omului. Eu privesc ucenicia ca pe un soi de legământ în care ucenicul și maestrul intră de bună voie și care poate fi rupt oricând, la inițiativa oricăruia dintre ei. Totuși, cred că un adevărat maestru nu-și abandonează niciodată ucenicii, orice s-ar întâmpla.

Cât despre durata relației de ucenicie, într-un anume sens ea nu se sfârșește niciodată, căci seamană cu relația dintre un fiu și tatăl lui, numai că aici este vorba de tați și fii duhovnicești. Într-un alt sens însă, copiii – fizici sau spirituali, trebuie să zboare la un moment dat din cuib și, dacă lucrul acesta nu se realizează la timp, se pot naște tot felul de patologii. Problema poate apărea atât la cei uceniciți, dacă ei nu vor să umble pe propriile picioare, și atunci trebuie „aruncați” din cuib, dar și la cei care ucenicesc, atunci când aceștia nu sunt gata să-i lase pe ucenici să plece. În acest caz „despărțirea de maestru” se face cu dureri și poate lua uneori chiar forma unui aparent „paricid”, dar ea trebuie să se producă, chiar și cu acest preț nenatural, căci altfel maturizarea ucenicului nu se va petrece niciodată.

În ucenicia biblică nu există rețete, ci doar principii, care și acelea se aplică în mod contextualizat, căci fiecare ființă umană este unică și irepetabilă. Lucrez în această perioadă, împreună cu doi prieteni ai mei, Liviu Ciortuz și Dănuț Jemna, la o carte despre ucenicie. Nu știm când va fi gata, căci lucrul la ea merge destul de greu, cu toate celelalte responsabilități profesionale pe care le avem fiecare dintre noi, dar atunci când va fi gata sper ca veți afla mai multe despre felul în care gândim noi ucenicia, privită din perspectiva a trei generații diferite.
MV: Îți permite activitatea ta la World Vision să mai fii dedicat uceniciei?

DM:Ucenicia nu este atât o activitate, cât, în primul rând, un mod de viață. Așa fiind, ea devine parte din tine și nu te poți despărți de ea, orice ai face. Desigur, atunci când călătorești 150-200 de zile pe an, așa cum fac eu acum, nu este ușor să ai relații regulate cu cineva (de fapt acest lucru nu este posibil nici măcar cu nevasta, ceea ce este mult mai grav). Așa fiind, trebuie să devii creativ – în dragoste, ca și în ucenicie și să folosești cât mai eficient toate ocaziile posibile. În același timp, slujba mea în World Vision presupune și ucenicirea celor a căror activitate o coordonez în birourile locale din cele paisprezece țări în care lucrez. Așa fiind, nu mă pot desprinde de „patima uceniciei” nici măcar atunci când călătoresc.

MV: Nu te întreb ce ai face dacă ar fi să o iei de la început în aceleași condiții… Vreau să te întreb ce ai face dacă ai avea acum vârsta de 20 sau 25 de ani, în contextul actual politic, economic și spiritual al țării, deci în aceste circumstanțe cum crezi că ar fi mai eficace să-ți investești viața?

DM: Drept să-ți spun, nu m-am gândit niciodată la asta. Deși cred că am o conștiință istorică foarte dezvoltată, sunt un om care trăiește în viitor mai degrabă decât în trecut. Totuși, dacă aș putea-o lua de la început, în noile condiții, probabil că nu aș mai studia economia (o disciplină pentru care nu am vocație și în care am ajuns din imposibilitatea politică de a studia sociologie, așa cum era inițial intenția mea). Probabil că, în condițiile de acum aș studia în mod temeinic teologia și apoi m-aș specializa în ceea ce se numește îndeobște „teologie publică”. Este însă prea târziu pentru asta. Nu sunt un frustrat, dar trebuie să fiu realist. Deși am un doctorat în teologie, nu voi fi niciodata teolog în sensul plenar, academic, al acestui cuvânt. În același timp, orice om care abordează în mod coerent, rațional și spiritual viața de creștin, este totuși teolog, în sensul generic al acestui termen. Orice aș face însă, accentul va cădea întotdeauna pe investiția în viața câtorva. Mulțimile nu mă atrag și luminile rampei îmi par a fi deșertăciune. Spun asta chiar dacă știu că Dumnezeu îi cheamă pe unii la asta. Pericolul narcisismului și al orgoliului este însă enorm în acele circumstanțe și îi mulțumesc lui Dumnezeu că nu mi-a dat acea chemare. Și așa am destulă bătaie de cap cu mândria, fără a fi o persoană publică prea proeminentă.

MV: Rubrica unde voi posta acest interviu se numește “discuții incomode” și de aceea îmi cer iertare anticipat pentru urmatoarea întrebare, care respectă blazonul. Unii iți reproșează parcursul confesional. Cine e ‘vinovat’ de acest traseu?

DM: Se spune că numai proștii sunt absolut consecvenți. În ce mă privește, nu mi-am făcut niciodată un ideal din stabilitate și echilibru. Așa cum spunea cândva David DeWitt, un om de la care am învățat enorm, „nimeni n-a învățat vreodată ceva de la oamenii echilibrați; un mort este un om perfect echilibrat”. Cei care mă cunosc știu că nu sunt un om echilibrat și nici nu încerc să fiu. Ar fi teribil de plictisitor. Spun asta chiar dacă (sau tocmai pentru că) știu cât preț pun evanghelicii pe echilibru. Poate că de aceea sunt cei mai mulți dintre evanghelici atât de neinteresanți.

În ce privește confesionalismul, îl consider cel mai mare scandal al creștinismului. Așa fiind, nu m-am putut subordona niciodată în mod total unui anume sistem confesional. Oricât m-ar urî unii dintre evanghelici pentru această afirmație (căci, da, evanghelicii pot urî ingrozitor de mult; este suficient să te uiți pe bloguri ca să vezi asta), cred că am din naștere o vocație ecumenică. Eu datorez enorm de mult tradiției baptiste, unde am trăit cea mai mare parte a vieții mele și unde am cei mai mulți prieteni. Cu toate acestea, am fost întotdeauna doar „un fel de baptist” și am fost mereu deschis să învăț de la creștini din alte tradiții. În grupurile mele de ucenicie au fost întotdeauna oameni de cele mai diverse orientări creștine. Bătrânul Bunaciu caracteriza acest lucru într-una din cărțile lui spunând că „Mănăstireanu… nu știe ce crede”. Asta este parerea lui și, chiar dacă, în mod evident, nu pot fi de acord cu ea, drept să spun, nici nu mă pot supăra pe dânsul, mai ales atunci când citesc dedicațiile absolut flatante pe care mi le-a scris pe cărțile lui (cândva am sa le public față în față, ca să vedeți că nici el n-a fost consecvent).

Dacă însă cauți neapărat vinovați pentru traseul meu confesional, atunci vina nu poate fi decât la mine. Că au contribuit și alții la asta, în bine sau în rău, este ceva absolut secundar. Ceva totuși trebuie să știi și tu și cititorii tăi. În sens tehnic n-am fost decât membru al confesiunii baptiste, până atunci când am părăsit-o în mod definitiv, acum doi ani.

MV: Dacă ar fi să te supui unei abordări critice, în scopul evaluării personale, ai avea ceva să-ți reproșezi? De ce?

DM: Desigur. Am moștenit de la tatăl meu o gură rea și o impulsivitate care mă fac sa spun sau să fac uneori lucruri de care apoi îmi pare rau. Poate nu pentru că le-am facut sau le-am spus, ci mai degraba pentru cum am făcut-o.

Am de asemenea, o toleranță foarte redusă pentru prostie, fățărnicie și fanatism, mai ales în ipostazele lor religioase. Așa cum spunea unul dintre oamenii pe care i-am apreciat cel mai mult ca șefi, „probabil că oricine altcineva în lumea asta este mult mai răbdător ca Dănuț”. Poate tocmai de aceea nu mi-a dat Dumnezeu daruri pastorale (lucru pentru care îi mulțumesc în fiecare zi). Atunci când, în mod natural, simte că ar trebui să tragă cu sete câteva șuturi în fund, păstorul trebuie să fie răbdător și zâmbitor. Mulțumesc frumos. Așa ceva nu este pentru mine. Prefer șuturile în fund, inclusiv cele primite. Mi se pare mai real și mai sănătos.

MV: Ai putea să ne vorbești puțin despre planurile tale de viitor?

DM: Am să-ți spun doar trei lucruri, căci nu cred că ai spațiu pentru mai mult. În plan personal, sper să termin și să mă mut în câteva luni în casa pe care o construiesc de câțiva ani buni. Mă bucur că avem acolo, alături de noi, pe trei dintre cei cinci nepoți ai noștri și sperăm să-i putem ucenici, pe cât cu putință, în cele ale Scripturii și în cele ale culturii. Pentru ceilalți doi nepoți, aflați în Scoția, ne rugăm să le găsească Domnul alți „bunici spirituali”.

În toamna aceasta sper să termin, împreună cu un bun prieten, Dorin Dobrincu, Directorul general al Arhivelor Naționale ale României, proiectul editorial intitulat “Omul evanghelic. O perspectivă asupra comunităților protestante românești”. Este vorba de o colecție de circa douăzeci de eseuri, scrise de evanghelici și neevanghelici, care încearcă să exploreze din diverse perspective comunitățile evanghelice românești. Unele dintre domeniile de care ne ocupăm n-au fost abordate niciodata în literatura de specialitate. Sperăm ca această carte, pe care intenționăm s-o publicăm și în limba engleză, va stimula inițiarea în viitor a unor cercetări de calitate cu privire la mediul evanghelic românesc.

Un alt lucru important pe care îl am pe inima mea în prezent este inițierea unui dialog teologic între evanghelici și ortodocși în România. Lucrez acum la editarea unei cărți care discută trei posibile perspective în relațiile dintre cele doua tradiții. În aceeași direcție se încadrează și încercarea de publicare, în engleză și română, a tezei mele de doctorat.

MV: E vreo întrebare care ai fi dorit să-ți fie adresată într-un interviu și nimeni nu s-a gândit la ea? Dacă da, care este și cum ai răspunde la ea?

DM: Da, iată, nu m-a întrebat nimeni până acum ce anume i-am facut lui Răsvan Cristian Stoica de mă urăște atât de mult? Este însă o întrebare la care nu am raspuns. Poate mă ajută cineva să aflu. Sau poate că nu e vorba de ceva ce i-am facut, ci de ceva ce nu i-am facut. Dumnezeu știe. Deși mă tem că s-ar putea ca „Celălalt” să știe mai bine motivul. De aceea zic, Dumnezeu cu mila.

MV: Mulțumim mult pentru amabilitate!

Comments (17)

Interviu - Mersul vremurilor « Persona

April 3rd, 2008 at 12:00 pm    


[...] Mihai Suciu a publicat un interviu cu mine pe blogul Mersul vremurilor. Cei interesati il pot gasi AICI. [...]

dionisie

August 6th, 2008 at 8:12 am    


nu tin deloc,chiar deloc sa publicati,nu am veleitati literare, nici teologice,nici nu doresc sa hartuiesc pe nimeni,dar cred ca de un astfel de SAVONAROLA este urgenta nevoie in mediul evanghelic romanesc.
Nu am crezut ca cineva poate avea curajul sa fie ,,altfel”decit multimea ,chiar intr-o publicatie evanghelica.
Credeam ca,doar in cercuri restrinse ,acest lider incomod pentru unii se exprima astfel.
Ferice de cel ce poate spune celor mari si mici adevarul in fata ,fara sa se teama de consecinte.
Daca ,,crestinul” a devenit,peste noapte ,,dionisie”,peste cit timp e voie sa mai comenteze,ca sa nu strice la imaginea blogului si sa nu fie ,Doamne fereste,inchis, ca al patratosului?Cu mentiunea ca,sincer,puteti sa nu publicati nimic,parerea mea oricum nu e relavanta pentru mediul evanghelic academic romanesc.
Nu scriu sa ma aflu si eu in treaba.
In fond ,,schedule” e tare incarcata si la mine.
Dar blogurile astea doxa mi-au fost de un real folos practic.
De unele din ele chiar ca,poate ,m-am indragostit.
Sau am devenit dependenta,ceea ce nu e bine,pentru sanatatea ochilor in primul rind.Calculatorul,internetul solicita enorm vederea.
Posibil sa iau o pauza,inca o data,iertare pentru multimea vorbelor inutile,chiar ca ,poate ar trebui mai multa rugaciune si taceri cu DOMNUL,pe pieptul Lui,ca Ioan in seara cinei.
,,Timpul e obosit de cuvinte”

Mihai Ciuca

August 6th, 2008 at 10:17 am    


@dionisie -
SAVONAROLA? Ma indoiesc ca e o comparatie fericita…

d[onisie

August 7th, 2008 at 7:14 am    


Uite,poate ca nu e cea mai buna comparatie.,sint de acord.
Voiam sa zic doar ca e nevoie ca evanghelicii sa fie scuturati din dulcea motaiala ,din consumismul religios,din starea de privitor ca la teatru din luxoasele biserici neo protestante.
Iar iderul crestin intervievat face o lucrare valoroasa,incomoda pentru unii,de rasturnare a meselor schimbatorilor de bani si biciuire a celor ce se pastoresc pe ei insisi si folosesc eclesia pentru profitul propriu.
Trebuie sa petreci timp cu Danut,ca sa realizezi,ca e o fiinta dedicata Domnului si oamenilor.
Sa pricepi ca nu vrea sa epateze,ci doar sa faca un pic de curatenie in Casa Domnului.
Ai impresia uneori ca e lipsit de mila,dar adevarul te obliga uneori sa deschizi cu bisturiul o rana infectata sau sa amputezi un membru,ca sa nu piara tot trupul.
Se pare ca,cu cit insist mai mult,pe diverse bloguri sa nu se publice,desi imi asum raspunderea celor scrise,blogerilor li se pare incitanta tocmai aceasta smerenie de a fi ,,incognito”.
Asa ca ,uneori,cind unii devin prea curiosi cine scrie,imi shimb IP,nu e fuga de responsabilitate,e doar precautie.
Ma indragostesc usor de oameni si cuvinte,n-am ales eu sa fiu asa si trebuie sa menajez pe cei neobisnuiti cu atita deschidere:poate fi gresit interpretata,exista scandaluri de imagine si in spatiul virtual.
Oricum ,Pavel nu se sfia sa ne indemne sa ne iubim cu o dragoste fierbinte,dar epoca sexista postmoderna a golit acest cuvint de continut.
Astfel ca am devenit suspiciosi in a-l mai rosti,desi ce mult bine face un cuvint de iubire intr-o zi trista si posomorita.
Stilul meu epistolar ,daca e vreunul,ar dori sa aiba dulceata partasiei lui IOAN,cind s-a rezemat cu capul de pieptul Domnului.
Dragostea este de la Dumnezeu,aceea care are semnele cuielor Lui.
Considet ca si liderul intervievat poate fi apreciat pentru a-L FI IUBIT PE DOMNULastfel.
Multumesc pentru a ma fi primit pe blog,sincer nu ma asteptam,desi nimeni nu m-a respins pina acum.Nu inca…

Mihai Ciuca

August 7th, 2008 at 9:57 am    


@d[onisie – Sunt de acord că evanghelicii au nevoie de o voce critică, ba chiar de mai multe… totusi dragă Dionisie de ce nu-ți asumi responsablitatea dacă vrei să fii una dintre ele? Este foarte ușor să scrii orice din spatele unui pseudonim sau al unui IP efemer dar poți schimba ceva cu adevărat doar atunci când îți asumi responsabilitatea pentru ceea ce afirmi. Eu cred că Dănuț o face dintotdeauna și de aceea merită respect, indiferent dacă ești sau nu de acord cu tot ceea ce susține el. Gândește-te însă, cine ar fi dispus să-și pună pielea la saramură pentru adevărurile spuse de tine, dacă tu însuți nu o faci?

dionisie

August 7th, 2008 at 11:17 am    


De acord,ma numesc chiar SANDA ZEIC,dar nu vad de ce trebuie toti sa stie,daca cineva intelege gresit mesajul
Afost profesorul meu la un master de religie europeana,impreuna cu alti evanghelici de elita si nu l-am prea inteles la inceput,ma refer la orientarea anglicana.
Insa ,tirziu,citind ce scrie,am realizat ca este,prin harul Domnului,o personalitate importanta a mediului academic eva nghelic romanesc.
Dar ceea ce pune definitiv stampila de calitate pe vietile unora este suferinta indurata intimpurile de trista amintire,am suferit si eu ceva,nu ca altii,pentru prozelitism religios,stiu ce e o ancheta la securitate,perchezitia locuintei ,supravegherea corespondentei ,mai ales daca stii si ceva limbi straine,
Nu mi-am acesat inca dosarul,nu inca.

Mihai Ciuca

August 7th, 2008 at 3:34 pm    


Buna Sanda,
Iti multumesc pentru încrederea arătată. Mi-aduc aminte că am auzit despre obiceiul de a da mâna că a apărut ca o necesitate de a arăta că nu ești cu vreo armă în mână și că ai intenții pașnce vis-a-vis de cealaltă persoană. La fel, în momentul în care îți arăți identitatea este un pas înspre zidirea încrederii și cred că deși internetul îți dă așa de ușor posibilitatea să ai mai multe identități, noi ar trebui să arătăm cine suntem, indiferent de trendurile existente.

Mă bucură aprecierea pe care o manifești față de Dănuț. Eu nu am avut șansa ta de a-l avea ca profesor, dar fără a pretinde 100% identitate în ce privește punctele de vedere, consider că în foarte multe puncte esențiale mă regăsesc în modul lui de a pune problemele și am fost fericit că a avut disponibilitate pentru acest interviu.

Sunt de acord că suferința și persecuția reprezintă o școală de calitate pentru creștini dar acestea nu sunt caracteristice doar celor care au traversat vechiul regim. Și în zilele de azi ne aflăm în luptă, doar că inamicul este întrupat în alte feluri, fără a fi însă mai puțin periculos.

Sanda Zeic

August 7th, 2008 at 5:05 pm    


Chiar nu credeam ca iar ma puneti pe blog,repet,nu fac parte din elita evanghelica.
Eu doar iubesc,, si flori si ochi si buze si morminte”,am nostalgia partasiilor sfinte din micutele biserici de altadata ,mi-e tare dor de un dialog evanghelic plin de caldura si intelegere.intre crestini de diferite culori.
Ma doare cind vad disensiuni,chiar si pe bloguri,desi,evident,nu putem fi i toti dentici.
Viata e frumoasa in diversitate.
Mi-a luat timp pina sa inteleg ca nu trebuie toti sa gindeasca la fel ca mine.
Poate de aceea am ajuns sa ii inteleg mai bine pe nonconformisti.
Hristos a iubit si pe cei care il intelegeau si pe cei ce mai nimic nu pricepeau.
Ma gindesc ca asa ati procedat si dvs,.ati vazut ca multe nu pricep si m-ati ajutat sa ma luminez un pic.
Astfel ca ,cne stie,cu mica lumina mea,voi ajuta ,poate si eu cu ceva,celor ce nu au rabdare sa asculte un om pina la sfirsit si se grabesc sa-l catalogheze dupa impresia de moment.
Pentru ca am realizat,tirziu,de altfel ,ca sint om cu pacat,asa ca se cuvine sa ii ingadui si eu pe altii,pina cind lumina de sus va face judecata. cea dreapta.
Greu,nu?,Asta nu e nici omiletica,nici hermeneutica,nici exegeza,e doar dragoste fara sfirsit.
Dragostea din care venim,dupa care tinjim,la care ne vom duce intr-o zi.
In timpul fara timp,in ziua marelui IMPARAT.
Pina atunci,har si pace si toata dragostea vietii pe acest blog.
SAU DRAGOSTE DE VIATA.
SAU ,MAI WURMBRANDIAN: ,,IMBATAT DE DRAGOSTE”
SI RESTUL E TACERE
Repet,timpul e obosit de cuvinte,multumesc pentru acest blog,imi place
Fiti binecuvintati!!.

Sanda Zeic

August 7th, 2008 at 8:59 pm    


doresc sa stiu daca exista si rubrica NO COMENTARII,exista si intrebari personale,care nu au relevanta pentru blog
Multumesc,m-as simti mai libera sa ma exprim,sint persoana publica,medic si tinjesc dupa putina intimitate,macar pe bloguri
Evident,daca ceva ar putea ajuta pe altii,proprietarul blogului liber e sa dea publicitatii,in fond este principiul partasiei crestine.
Sa imparti cu altii comorile si durerile tale.
Cunoasterea celor cu care vom petrece intr-o zi vesnicia,inca de aici,nu poate fi decit ziditoare si mingiietoare.

Mihai Ciuca

August 7th, 2008 at 10:05 pm    


@Sanda Zeic – Nu trebuie sa faci parte din vreo elită pentru a fi acceptat pe acest site. Trebuie doar să accepți regulile cuprinse în pagina Pros și Cons… Și noi milităm pentru unitate în diversitate și pe dreptul la opinie, doar că solicităm ca opiniile să fie rostite frumos și nu zbierate…

Sanda Zeic

August 8th, 2008 at 7:59 am    


Multumesc.Mihai,

Ma intereseaza in particular si problema fanatismului religios al evanghelicilor,relativ la tratamentul medical.
Stiu ca nu este obiectul blogului,tocmai de aceea insist pentru sectiunea de discutii private a blogului.
Normal ar fi sa aveti si aceasta optiune,nu?
Teologia mea e foarte practica,ancorata in realitatea de zi cu zi,este teologie aplicata sau,,emerging church”.
De aceea ma intereseaza blogurile doar din punctul de vedere al aplicatiei lor la viata practica.
Eternele polemici,discutii sterile in care fiecare isi etaleaza cunostintele mai mullt sau mai putin academice,ma lasa rece sau,eventual, ma scirbesc.
Am avut ocazia sa cunosc si doctori in teologie,lideri evanghelici plini de sine ,care au ajuns prin forta imprejurarilor sa acceada la un grad universitar si nu mai stiu cum se numeste de exemplu,o furca, pe romaneste ,pina nu ii loveste in cap.
Pentru ca sint confruntata chiar acum cu un caz flagrant de incalcare a drepturilor omului si copilului si am cerut ajutor in rugaciune fostilor colegi si profesori de master,am o imagine asupra diferentei uriase dintre ceea ce unii pretind ca sint si ceea ce fac sau nu in viata de zi cu zi.
Adica,draga MIHAI,[VAD CA TU ESTI FOARTE DIRECT ,IMI PERMIT SI EU LA VIRSTA VENERABILA PE CARE O AM],
TREBUIE SCHIMBAT CEVA PE ICI,PE COLO SI ANUME,IN PUNCTELE ESNTIALE.
Intre gradele academice,doctorate.masterate,titluri ,,HONORIS CAUSA” si purtarea stergarului de catre lideri spre a racori obositele picioare ale enoriasilor,este o diferenta foarte mare.
Stii cit,eu am masurat-o cu o ruleta cosmica,nu ruseasca:distanta prapastiei atemporale dintre doctorul in teologie zis si
DR.RICH si enoriasul POOR LAZARUS.
Sa aveti parte de,,dragostea care intrece nu numai intelegerea,ci si ..neintelegerea”[R.WURMBRAND]
,

PROFET

November 9th, 2008 at 8:42 pm    


Toti profetii moderni au fost contestati
Vezi Soljenitin,etc.
Care vestitor al adevarului a fost aplaudat?
Postmortem,eventual…
Dar valoarea o da Hristos
Numai El.

sanda zeic

April 20th, 2009 at 5:27 pm    


Ca urmare a cercetarii adevarului in lumina blogurilor,
dupa lupte cu aplauze si aclamatii[
citeste:,,palme si racnete"]
pe bloguri mai mult sau mai putin bataioase,
doresc sa revin la postarea despre maestrul dm.
De la postarea asta si cea a nu mai putin mediatizatului mdc
am avut nenumarate [ne]linisti
mai mult sau mai putin [me]tafizice.
Stiind ca,anyway,nu voi sfirsi de moarte buna,
imi permit sa
afirm ca nu ma mai regasesc in comentariile facute la acest articol.
Un predicator care a plictisit biserica timp de aproape o ora,
la urma,vrind sa incheie,a afirmat:,,Imi retrag cuvintele”
Eu,chiar daca as incerca,nu le-as putea anula.
Cu tot respectul pentru eruditii doctori in teologie,
imi anunt public opozitia fata de dezinformarea mediatica,
nu cea de la tv,ci de pe cele mai citite bloguri evanghelice.
Ca urmare,ca si arhiepiscopul de Canterbury,
prieten cindva cu regele Angliei,
apoi anatemizat ca eretic,
afirm ca noua religie mondiala va fi implementata prin intermediului unui ecumenism ieftin,sablonard si prea comod pentru mintile obtuze de ,,bondari si buburuze”
Apar mai rar in spatiul public din motive lesne de inteles.
,,E pur si muove”
Ferice de cei care ,cind citesc ,nu judeca,atotstiutori si inaltpreasfinti pe Nabot,care numai o vie are.
Dar e mostenirea parintilor lui,e via Domnului.

sanda zeic

April 20th, 2009 at 5:36 pm    


INCERC SA MAI SCRIU cite ceva,pina nu ma spamuiesc marii preoti,sanhedrinul si cei cu filacterii late.
Ca pe la case mai mari,unde nu ma mai inghesui sa pasesc.
Desi,chiar si Iuda putea fi salvat ,daca isi recunostea ratacirea.
Am auzit ca Musolinni,pe patul de moarte ,l-ar fi intilnit pe Mintuitorul.
Ca s-ar fi cait de crimele de razboi.
Vor fi surprize la Marele Tron Alb.
Multe.
APOI,am aflat ca si Hitler plingea uneori.
Era uman,nu?
Praise the Lord,daraghie druzia
Libertatea de exprimare va fi in curind o himera.
,,Vom muri si vom fi liberi”
Fara cip ,dar cu chip de om,nu de fiara.
Ca in ,,Rinocerii”lui Eugen Ionesco.
Destul pe azi,timpul e obosit de cuvinte

sanda zeic

April 20th, 2009 at 5:38 pm    


In rest,numai de bine,de aici,din inima ARDEALULUI.
In sfirsit,am dat apa la moara care macina,deopotriva,griu si neghina,all inclusive,yeah…

sanda zeic

May 21st, 2009 at 10:05 am    


Ar fi interesanta o postare pe tema ecumenismului:
ce este,
cum va fi implementat
pentru cei usor de manipulat,
ce se ascunde in spatele lui
si ce aport va avea
la noua religie mondiala,
noua ordine mondiala,
noua supraveghere mondiala,
noua cipuire,
indobitocire
si transformare in zombi
a celor lesne crezatori.
Multumesc .

Andrei Pătrîncă

April 30th, 2011 at 8:16 pm    


Ma intreb cati dintre evanghelici cunosc macar putin despre ecumenism, dincolo de afirmatiile bigote ale multor lideri de-ai lor. Sunt constient de pericolul pe care ecumenismul care merge pana la sincretism si disolutie dogmatica il poate aduce. Dar si exclusivismul sectar, etichetarea unora drept “mantuiti” si a altora “pierduti”, strict pe criterii de apartenenta confesionala, mi se pare o deviere patologica si de la Scriptura, si de la invatatura protestanta. Doar protestantii, fie ei istorici, fie revizionisti, considera mantuirea ca fiind data nu de “biserici haristice”, ci de Insusi Cristos, care cunoaste inima fiecaruia. In general, cei care intra in proiecte interconfesionale, de pe orice pozitie ar veni, gasesc in teopraxia celorlalte culte multe elemente ce tin de bogatia Bisericii, a acelei Biserici care iese din tiparele oricarei confesiuni si e formata din suflete innoite de Duhul Sfant. Ecumenismul lipsit de dimensiunea spirituala s-ar putea sa fie o parghie, printre multe altele, spre o noua si diabolica ordine mondiala. Dar ecumenismul care te face sa vezi in celalalt crestin, sincer in relatia lui cu Cristos, un frate al tau, mi se pare medicamentul de care natia asta, cu schisme la orice nivel, are nevoie pentru a depasi mandria, aroganta si mediocritatea.
Desigur, sunt puncte, precum comuniunea euharistica, unde nu suntem impreuna. Dar ceea ce e comun e mai mult si mai important decat ceea ce ne desparte. ;)

Leave a reply

Name *

Mail *

Website